STANJE – REDOVNO STRATEGIJA NACIONALNE BEZBJEDNOSTI CRNE GORE

Po ugledu na brojne zemlje sveta, Crna Gora je krajem 2018. godine donela svoju novu Stategiju nacionalne bezbjednosti. Sve što u strategiji piše, praktično (pohvla uredniku) sadrži slika sa korica

Strategija je definisana na sledeći način: Strategija nacionalne bezbjednosti Crne Gore (u daljem tekstu: Strategija) je najvažniji strateški dokument kojim se utvrđuje bezbjednosna politika Crne Gore i definišu mehanizmi i instrumenti za ostvarivanje i zaštitu nacionalnih bezbjednosnih interesa. Strategija predstavlja polazni osnov za izradu svih ostalih strateških dokumenata i planova iz domena bezbjednosne politike.

Dokument, strukturno, sadrži sledeće celine: uvodnik predsednika Crne Gore; Uvod; Osnovna opredjeljenja nacionalne bezbjednosne politike; Nacionalni bezbjednosni interesi Crne Gore; Elementi politike ncionalne bezbjednosti; Bezbjednosno okruženje (Strategijski kontekst-Globalno okruženje i Regionalni kontekst – Regionalno okruženje); Bezbjednosni izazovi, rizici i prijetnje; Crna Gora i bezbjednosni izazovi, rizici i prijetnje; Sistem nacionalne bezbjednosti (Struktura, Stanje, Krizno upravljanje, Resursi); Zaključak; Smjernice za implementaciju strategije; Prelazne i završne odredbe i Akcioni plan za sprovodjenje strtegije 2018-2020. Na kraju su date skraćenice koje se koriste u tekstu.

Kompletan dokument je uradjen na 58 strana, od čega je osnovni deo 28 strana, a ostalo je Akcioni plan.

U opštem strukturnom smislu posmatrano, dokument je izradjen slično kao što izgledaju takvi dokumenti u zemljama okruženja. S druge strane, dokument ima sadržajne specifičnosti kao i, logično, specifičan unutrašnji sadržaj. U daljem, daćemo samo osnovne stavove iz dokumenta.

 

Iz uvodnika predsednika Crne Gore izdvaja se:

– da je Crna Gora obnovila državnost mirnim, demokratskim putem, po najvišim evropskim standardima, što nije karakteristično za Balkan,

– da je Crna Gora ostvarila jedan od strateških spoljnopolitičkih ciljeva – ulazak u NATO, kao najuspešniji globalni odbrambeni i bezbednosni savez.

Ostalo su stavovi koji su poznati u političkom diskursu, a odnose se na mir, bezbednost, medjunarodne principe, poštovanje prava, zajedničko delovanje i slično.

 

Nacionalni interesi i ciljevi jeste poglavlje koje srećemo u svim poznatim strategijama. Medjutim, u većini strategija se prvo utvrde nacionalni interesi, pa se isti operacioalizuju na (strateške, nacionalne) ciljeve. U ovom dokumentu je situacija drugačija. Naime, utvrdjeno je 33 nacionalna cilja, čija je svrha – ostvarivanje tri nacionalna bezbednosna cilja.

Nacionalni interesi se klsifikuju na 1) vitalni, 2) strategijske i 3) ostale važne interese. Pri tome: važnih interesa je 5, a po 14 strategijskih i ostalih važnih interesa.

Nacionalni interesi su dati u Tabeli

VITALNI STRATEGIJSKI OSTALI VAŽNI
Zaštita suvereniteta, teritorijalnog integriteta i nezavisnosti Crne Gore Razvoj efikasnog i održivog nacionalnog bezbjednosnog sistema,  

Jačanje institucija sistema,

Unutrašnja stabilnost, Prevencija i suzbijanje prijetnji i izazova koji mogu uticati na bezbjednost Crne Gore i njenih saveznika, Samostalnost, nezavisnost i efikasnost pravosuđa, dostupnost pravosudnih organa i javno povjerenje u pravosuđe,
Zaštita života i imovine građana i ekonomskih dobara Jačanje otpornosti, civilne spremnosti i sposobnosti za upravljanje krizama Smanjenje stope kriminala sa težištem na visoko-tehnološkom, ekonomskom i drugim vidovima organizovanog kriminala,
Zaštita demokratije, pravne države i vladavine prava Stabilan i dugoročan ekonomski razvoj  

Jačanje institucionalnih kapaciteta za jačanje integriteta, borbu protiv pranja novca, finansiranja terorizma i korupcije,

Garantovanje i zaštita ljudskih prava i sloboda  

Kontinuirano unapređenje sistema sajber odbrane, bezbjednosti i sigurnosti

Zaštitu kritičnih infrastruktura kroz podsticanje saradnje državnih institucija, civilnog i privatnog sektora, u cilju jačanja civilne spremnosti za odgovore na bezbjednosne izazove, rizike i prijetnje,
Jačanje kapaciteta za suprotstavljanje obavještajnom i hibridnom djelovanju drugih država, terorizmu i drugim oblicima organizovanog nasilja, organizovanog kriminala i korupcije, i prijetnji po ekonomske interese,  

Zaštitu mora i podmorja, hidro, solarnog i aero energetskog potencijala,

 

Zaštita tradicije, kulture, jezika, nacionalnog identiteta i običaja,

Jačanje institucionalnih kapaciteta za upravljanje u vanrednim situacijama izazvanim prirodnim, tehničko-tehnološkim, biološkim, hemijskim, nuklearnim, radiološkim i drugim nesrećama,
Jačanje i razvijanje veza sa dijasporom i pružanje podrške u očuvanju crnogorske tradicije, kulture, jezika, nacionalnog identiteta i običaja,  

Jačanje transparentnosti sektora odbrane i bezbjednosti, i civilne kontrole oružanih snaga,

Zaštita prirodnih i svih drugih resursa i potencijala Crne Gore1, Očuvanje i zaštitu prirode, biodiverziteta, zdrave životne sredine i promociju ekološke Crne Gore i održivog razvoja,
Integracija u Evropsku uniju, Obezbjeđenje zaštite informacionih resursa državne uprave i sistema bezbjednosti i odbrane od neautorizovanog pristupa ili modifikacije informacija u skladištenju, obradi ili prenosu uključujući mjere prevencije, detekcije, dokumentovanja, reakcije i otklanjanja posljedica,
Jačanje kohezije i efikasnosti unutar NATO-a, Poboljšanje životnog standarda građana ponudom kvalitetnijih javnih usluga kroz efikasne sisteme obrazovanja, zdravstva, socijalne zaštite i elektronskih servisa informacionog društva,
Promovisanje politike dobrosusjedskih odnosa i saradnje na regionalnom i globalnom nivou, Razvijanje tolerancije u društvu i suzbijanje bilo kakvog oblika diskriminacije i ekstremizma u njegovim korjenima uključujući i prevenciju radikalizacije, deradikalizaciju i reintegraciju stranih boraca-terorista (FTF),
Razvoj kapaciteta za učešće u misijama, operacijama i drugim aktivnostima NATO-a, kao i za podršku i pomoć saveznicima u slučaju potrebe, u skladu sa obavezama koje proističu iz članstva u NATO-u,  

Jačanje uloge akademske zajednice, civilnog sektora i medija,

Doprinos međunarodnoj stabilnosti kroz aktivno učešće u misijama EU i međunarodnim mirovnim misijama i operacijama UN.  

Podsticanje istraživanja, razvoja i korišćenja novih tehnologija.

 

Tri su nacionalna bezbednosna cilja: 1) bezbednost gradjana, društva i države; 2) jačanje nacionalne bezbednosne institucije i 3) stvaranje uslova za preventivno delovanje i adekvatno reagovanje na bezbednosne izazove, rizike i pretnje.

Elemente politike nacionalne bezbjednosti čine nacionalna bezbjednosna politika, vanjska politika, ekonomska politika, politika odbrane, politika unutrašnje bezbjednosti, politika zaštite od prirodnih i vještački izazvanih katastrofa, politika zaštite ljudskih prava, socijalne politike i druge politike. Ti elementi su u kraćem opisani u strategiji.

Bezbednosno okruženje je klasifikovano na globalni i regionalni kontekst što je na jednoj stranici opisano.

Bezbednosni izazovi, rizici i pretnje su gotovo identični kao što je to identifikovano u strategijama zemalja okruženja (Srbija i Hrvatska, pre svega), svakako sa odredjenim specifičnostima. Polazeći od toga da je oružana agresija realna pretnja, a da je njena verovatnoća značajno smanjena, ostali bezbednosni izazovi, rizici i prtnje identifikovani su kao:

  • terorizam i nasilni ekstremizam,
  • proliferacija konvencionalnog i naoružanja za masovno uništenje,
  • sajber pretnje,
  • hibridne pretnje,
  • organizovani kriminal
  • ugrožavanje javne bezbednosti,
  • ugrožavanje eonomske i energetske bezbednosti,
  • ilegalne migracije,
  • obaveštajno delovanje,
  • ugrožavanje ili uništenje elemenata kritične infrastructure,
  • bezbednost mora, podmorja i morskog dna,
  • prirodno i veštački izazvane nesreće i katastrofe i
  • nedostatak prirodnih resursa i degradacija životne sredine.

 

U poglavlju 6, razradjen je odnos Crne Gore prema bezbednosnim izazovima, rizicima i pretnjama, što je slično kao u strategiji Slovenije.

U prvom delu data su četiri osnovna prinipa delovanja Crne Gore:

  • jedinstvo akcije,
  • predvidjanje i prevencija,
  • efikasna upotreba resursa i
  • otpornost i sposobnost oporavka.

U drugom i obimnijem delu poglavlja 6, razradjen je način reagovanja Crne Gore na svaki od navedenih bezbednosnih izazova, rizika i pretnji. U opštem smislu posmatrano, to reagovanje će se zasnivati na medjunarodnim propisima, interesima i kpacitetima zemlje i podršku NATO.

Polavlje 7 jeste Sistem nacionalne bezbednosti. Na pomalo čuda način, struktura tog Sistema je klasifikovana na: 1) osnovne elemente i 2) posebne elemente.

Osnovni elementi sistema nacionalne bezbjednosti su: Skupšti­na Crne Gore, Predsjednik Crne Gore, Vlada Crne Gore, Savjet za odbranu i bezbjednost, tužilaštva i sudovi, snage bezbjednosti (Vojska Crne Gore i policijske snage) i obavještajno-bezbjednosni sektor.

Posebni elementi sistema nacionalne bezbjednosti su: građani, lokalna samouprava, snage za djelovanje u vanrednim situacijama, dobrovoljna udruženja građana, privredna društva, agencije za privatno obezbjeđenje i zaštitarske službe, nacionalna lovačka organizacija, radio-amateri i drugi subjekti od značaja za bezbjednost i odbranu.

U drugom delu poglavlja 7 definiše se stanje bezbednosti Crne Gore. Interesantno je da se to stanje utvrdjuje kao REDOVNO (otuda ta reč u naslovu članka), VANREDNO i RATNO.

U trećem delu poglavlja 7 samo se navode osnovni elementi Kriznog upravljanja, s napomenm da se ono oslanja na standard NATO i predvidjaju aktivnosti koje Crna Gora, u tom smislu, treba da realizuje.

U četvrtom delu poglavlja 7 utvrdjeni su osnovni resursi Sistema nacionalne bezbednosti: 1) ljudski i 2) materijalni resursi.

Osma celina strategije jeste Zaključak, koji je gotovo identičan tom delu dokumenta u zemljama okruženja.

Kao smernice za implementaiju strategije, utvrdjene su:

 

  • Definisati sistem za upravljanje u kriznim situacijama
  • Regulisati interventne rezerve
  • Regulisati pitanje kritičnih infrastruktura
  • Uskladiti zakone o Vojsci i odbrani
  • Uskladiti propise u oblasti elektronskih komunikacija.

Drugi deo dokumenta jeste Akcioni plan za sprovodjenje strategije (2018-2020). Taj plan je zasnovan na tri strateška cilja. Interesantno je da su ti ciljevi drugačije utvrdjeni od onih koji su dati u tekstu osnovnog dokumenta (nacionalni bezbednosni ciljevi), i glase:

STRATEŠKI CILJ 1. RAZVOJ EFIKASNOG I ODRŽIVOG NACIONALNOG BEZBJEDNOSNOG SISTEMA

STRATEŠKI CILJ 2. PREVENCIJA I SUZBIJANJE IZAZOVA I PRIJETNJI KOJI MOGU UTICATI NA BEZBJEDNOST CRNE GORE I NJENIH SAVEZNIKA

STRATEŠKI CILJ 3. JAČANJE OTPORNOSTI, CIVILNE SPREMNOSTI I SPOSOBNOSTI ZA UPRAVLJANJE KRIZAMA

U daljem, metodološki korektno, svaki strateški cilj je opisan i dat je tabelarni prikaz njegovog dostizanja koji obuhvata:

– operativne ciljeve,

– indikator učinka

– početno stanje

– stanje na kraju sprovodjenja AP

– nadležne institucije, nosioce i aktivnosti

– rok nosiocu aktivnosti

– planirana sredstva i

– izvor finansiranja.

 

Odnos strateških (3) i operativnih (10) ciljeva dat je u Tabeli.

STRATEŠKI CILJ OPERATIVNI CILJEVI
STRATEŠKI CILJ 1. RAZVOJ EFIKASNOG I ODRŽIVOG NACIONALNOG BEZBJEDNOSNOG SISTEMA Razvoj operativnih sposobnosti Crne Gore
Jačanje nacionalnih obaveštjnih, kontraobaveštajnih i bezbednosnih kapaciteta
 

STRATEŠKI CILJ 2. PREVENCIJA I SUZBIJANJE IZAZOVA I PRIJETNJI KOJI MOGU UTICATI NA BEZBJEDNOST CRNE GORE I NJENIH SAVEZNIKA

 

Unaprdjenje sposobnosti za odgovor na prepoznate asimetrične izazove, rizike i pretnje
Unapredjenje Sistema sajber odbrane, bezbednosti i sigurnosti
Unapredjenje Sistema za borbu protiv orgaizovanog kriminala i korupcije
Unapredjenje Sistema za borbu protiv terorizma i nasilnog ekstremizma
Unapredjenje Sistema za borbu protiv ilegalnih migracija
STRATEŠKI CILJ 3. JAČANJE OTPORNOSTI, CIVILNE SPREMNOSTI I SPOSOBNOSTI ZA UPRAVLJANJE KRIZAMA

 

Donošenje zakona i podzakonskih akata, opštih i drugih akata o sistemu kriznog upravljanja
Razvoj civile spremnosti i otpornosti
Razvoj nacionlnih kapaciteta za odgovor na prirodne i veštački izazvane katastrofe, epidemije i pandemije

UMESTO ZAKLJUČKA

 

Polazeći od činjenice da svaka zemlja usvaja propise u nekoj sferi delatnosti kakvi joj odgovaraju (nacionalni interes i medjunarodna-koaliciona obaveza), ipak, za novu Strategiju nacionalne bezbednosti Crne Gore se mogu izvući neki zaključci teorijskog i praktičnog karaktera.

U teorijskom smislu posmatrano, osnovna zamerka dokumentu jeste odnos interesa i ciljeva, kao relacije pojmova različite opštosti, s jedne i kvalitativno i kvantitativno iskzaivanje ciljeva i interesa, s druge strane. Običnom čitaocu, kakvom strategija treba da bude namenjena, vrlo teško je da razazna šta je šta.

S praktičnog aspekta posmatrano, može se konstatovati: 1) strategija jeste slična takvim dokumentima u okruženju i šire u Evropi, 2) prvi strategijski interes (spoljnopolitički) – ulazak u NATO, Crna gora je ostvarila, ostaje drugi – pridruživanje EU, koji je, u bezbednosnom smislu posmatrano, (slično kao i Hrvatska) manje značajan od prvog i 3) svi ostali aspekti strategije, uključujući i akcioni plan, jesu deklarativni stavovi političkog diskursa.

 

Prof.dr Božidar Forca