Kvalitet novinarstva iz pogleda običnog građanina

Ako bi uporedili današnje vreme u Srbiji i Svetu u pogledu broja dnevnih novina, vrlo je jasno da se broj povećao za više od 100%. Broj pisanih medija se kod nas sa propašću komunizma još više proširio a isto tako i sa razvojem interneta razvijeni su i digitalni mediji koji pored analognog pristupa omogućava novi pristup vestima na svakom mestu u svako vreme. Prednost online novina jeste što se vesti uvek osvežavaju i lako je ostati u toku sa novostima, ne postoji vremenski okvir čekanje od nekoliko sati od nastanka informacije pa do kupovine novina da bi se ista saznala. Danas, sve se saznaje u momentima ili dok se događaj odvija što pak ranije nismo mogli ni da zamislimo.

Ipak, iako su uvedeni online mediji, iako imamo veći broj štampanih medija kvalitet se ipak nije povećao. Jedan od velikih problema medija jeste prisustvo žute štampe, tabloida, čija je funkcija više zabavnog karaktera, dokolice mozga, u odnosu na informisanje. U pogledu tradicionalnih novina sve je manji broj edukativnih izdanja ili se tiraž značajno smanjio s ozbirom na smanjenu potražnju. Jedan od velikih problema jeste što smo navikli da se kvalitet informacija destilira i da se ono što bi nekad bilo prisutno o opskurnoj žutoj štampi sada javlja i u dnevnim novinama. Skandali, nasilje izlaganje privatnosti donose veću posećenost i kupovinu novina u današnjoj Srbiji što je iskreno rečeno krajnje razočaravajuće. Novine su imale edukativni karakter a i sami tekstovi su bili na mnogo kvalitetnijem nivou u odnosu na danas. Iako je postojao mnogo manji vid slobode na današnjim prostorima u pogledu nekih stvari kvalitet sadržaja je bio mnogo bolji.  Mnogi novinari u tadašnjem periodu su morali da ulože značajan trud i istraživanje o određenoj temi znajući da taj tekst mora da bude takav, odnosno informacija, da čitaoca zadrži i da kod njega stvori naviku da iste kupuje kako bi se eventualno i tiraž povećao.

Sa razvojem interneta, tradicionalni mediji poput novina sve više gube bitku. Ono što se desilo jeste da je vest postala instant i da se vrednosti vesti menja iz sata u sat. U mnogim slučajevima se više ne obraća pažnja na kvalitet već na kvantitet tekstova i pravljenje tkz. ,,klikbejta”. Klikbejt u osnovi jeste kreiranje naslova kako bi se čitalac upecao, otvorio link, ili uzeo novine da vidi šta se to krije iza naslova i da dobije informaciju. Sam naslov postavlja se tako da ne daje nikakvu korisnu informaciju, koriste se velika slova u delovima naslova kako se istakla neka činjenica i obično se isti završava sa ,,evo šta” “a onda se desilo ovo” “a onda je rečeno ovo”. Veliki broj medija pored online platforme slične naslove koristi i u štampanoj verziji. Pored toga, mnogi naslovi su degradirajući i ne poštuju privatnost žrtve kao što je bio slučaj sa otmicom devojčice od pre nekoliko meseci. Pored raznih skandaloznih naslova, mnogi od medija koji su želeli eksluzivu su izložili opasnosti porodicu devojčice pa i nju samu. I to ne samo fizički već pre svega psihološki. Brojni naslovi, koji sada zahvaljujući internetu žive večno, nanose ogromnu duševnu bol žrtvama i nakon što određeno vreme prođe te je mnogo teže zalečiti rane u odnosu na nekad. Po proizvodnji klikbejta, jedan od najpoznatijih američkih portala jeste BuzzFeed koji je stvorio ovo negativnu praksu kod novinara.

Danas je sve instant, sve mora da bude dostupno odmah. Vrlo često dešava se da se mnogi tesktovi čak i kopiraju bez navođenja izvora kod online medija. Vrlo često možete primetiti da prilikom čitanja dešava se da tekst sadrži tuđice ili da je preuzet od nekog drugog portala vrlo šesto ne ispravljajući gramatičke greške, odnosno ne usklađujući gramatiku sa gramatikom srpskog jezika. Pre svega svaki novinar mora da poseduje etiku. Etiku prema sebi i prema svom delu a zatim prema svojim čitaocima. Netačna je tvrdnja da će novine pisati ono što čitaoci traže po zakonu ponude i potražnje. Naravno, novine će se kupovati zato što će svako želeti da sazna nešto novo ili da dobije neku informaciju. Svake novine koje su prisutne u ogromnim tiražima i čiji je reach na internetu ogroman, imaju dužnost da uspostave kulturni diskurs u društvu i da saopštavaju informacije koje su bitne i od značaja za društvo kao takvo. Prisutnost tabloida i posebnih časopisa osiguraće da skandali uvek dobiju svoje mesto na tržištu vesti. No, profit ne leži samo u bombastičnim naslovima i skandalima. Profit leži i u informisanosti, dostupnosti i edukaciji društva o važnim stvarima koje se oko nas dešavaju. Takav pristup ne donosi samo profit već stvara i eminentne novinare koji će dalje omogućiti da se nivo kulture informisanja i razgovora podigne na visok nivo, a koji će svoje znanje prenositi i budućim generacijama. Informacija je moć.

Piše: Nikola Stojić