NATO agresija na SRJ koja se dogodila 1999. godine ostavila je dalekosežne posledice koje saniramo i dve decenije kasnije, ali na koji način?
U toku NATO bombardovanja SRJ, pored gubitka života načinjena je i značajna materijalna šteta. Oštećeni su putevi, mostovi, obrazovne institucije, medijske kuće verski i drugi objekti. Dakle gađani su i civilni ciljevi, ali ono što je ostalo upečatljivo su vojni objekti. Tako se u centru Beograda nalazi porušena zgrada Generalštaba kao podsetnik svima nama šta smo preživeli ali i kao spomenik za turiste kojih iz godine u godinu ima sve više u Beogradu.
U obnovu ove zgrade nije ulagano u predhodne dve decenije, a nije joj još uvek ni namena promenjena. Mada ne smemo da zaboravimo da je postojala najava prošle godine da će Ministarstvo odbrane prepustiti ovu zgradu gradskoj upravi u Beogradu, a ista će objekat pretvoriti u kafić. Srećom ovo se još uvek nije dogodilo jer kafića nam svakako ne nedostaje dok za istorijske spomenike i vojne objekte ne možemo reći isto.
Međutim, da se radi na saniraju posledica NATO bombardovanja govori nam i nedavna obnova svetlosne signalizacije na vojnom aerodromu u Batajnici koji sada nosi naziv ,,Pukovnik-pilot Milenko Pavlović“ po našem pilotu heroju.
Više o pilotu Pavloviću čitajte na: http://odbrana.test/2018/05/04/necete-vi-da-ginete-ja-cu-pilot-pukovnik-milenko-pavlovic-heroj-bombardovanja-1999-godine/
Projekat rekonstrukcije svetlosne signalizacije ovog aerodroma podeljen je u šest faza, a vest o obnovi signalizacije odnosi se na prvu fazu. S tim u vezi pomoćnik komandanta za operacije 204. vazduhoplovne brigade potpukovnik Dejan Beda rekao je ,, Pista broj jedan je posle 1999. godine ponovo dobila sistem svetlosnog obeležavanja i dobila je svoju upotrebu u noćnim uslovima i upotrebu u lošoj vidljivosti za vojne vazduhoplove, dok je za civilne vazduhoplove samo u uslovima vidljivosti ili loše vidljivosti sa većim meteo minimumima. Na aerodromu je instalirana svetlosna signalizacija savremenih lampi koja je primenjiva svuda u svetu i koja zadovoljava i civilne i vojne standarde istoka i zapada. Za 204. vazduhoplovnu brigadu ovo je veoma bitno, jer će se operacije u noćnim uslovima povećati“ navodi se na sajtu MO.
Obnova ove signalizacije značajna je kako bi aerodrom ispunio međunarodne civilne ali i vojne standarde, ali i za obuku pilota. Rekonstrukcija signalizacije će svakako doprineti bezbednijem saobraćaju kada je ovaj aerodrom u pitanju.
Primer ovog aerodroma pokazuje da iako je prošlo vreme posledice ostaju što govori u prilog razmera NATO agresije. Iako je važno da uspostavimo funkcionalnost porušenih objekata i infrastrukture neke objekte poput zgrade starog Generalštaba treba ostaviti kao spomenik da podseća i buduće generacije na nepravdu koja nam je naneta ili barem je ostaviti u sklopu MO i ne izvrgavati podsmehu heroje koji su branili našu zemlju od te nepravde tako što ćemo na spomeniku naše novije istorije piti kapućino, pa makar on bio najbolji u gradu.
Jasmina Andrić