ZLOUPOTREBA MANJISKIH GRUPA

U prošlosti, kao i u sadašnjem vremenu, religija i etnička pripadnost u multireligijskim i etničkim društvima je više polarizovana nego u društvima sa malim procentom manjina. Kulturološke i strateške razlike, političko osporavanje moći, materijalne dobiti i teritorijalnog prostora mogu učiniti samu religiju – i etničko pitanje – prilično eksplozivnim, što se moglo videti u SAD, Srbiji, Pakistanu, Indiji i drugim zemljama koje imaju velike manjinske grupe. Političko pitanje većine protiv manjine postaje istaknuto i problematično čak i u društvu sa jednom dominantnom religijom ili etnicitetom. Ovo pitanje je sila podele u državama u kojima je religija izvor političkog legitimiteta ili osnova identiteta države(primer je i rat u Siriji gde je religija bila jedna od glavnih pokretača konflikta). Religija se ispostavlja kao opasno političko oružje kada većinske verske zajednice pokušavaju da oblikuju kulturu, društvene institucije i samu državu prema specifičnom sistemu verovanja, rezultat takve politike bila je i kreacije ISIL-a ili uspostavljanje talibanskog režima u Avganistanu. Nije bez izvesnog učenja iz istorije ogorčenih verskih sukoba neutralnost države postala centralni element teoretisanja o modernoj nacionalnoj državi. Zapadna zajednica nacija je prihvatila sekularni liberalizam kao definišuću ideologiju države, a ovaj koncept je našao značajne sledbenike čak i u postkolonijalnim državama. Ali u nekim državama, kao što je Pakistan ili Nigerija, gde uloga religije nije rešeno pitanje, što u velikoj meri utiče na državno upravljanje, status i prava manjina i šire pitanje unutrašnjeg mira i bezbednosti.

ZLOUPOTREBA MANJINSKIH GRUPA U PRAKSI

Složeni istorijski i društveni faktori oblikovali su interakciju između religije i politike u zemljama kao što su Pakistan, Bosna i Hercegovina i SAD . Islam je bio u srcu političke borbe za stvaranje Pakistana i ostao je u centru političkog diskursa nakon sticanja nezavisnosti. U Bosni i Hercegovini Islam, Katoličanstvo i Pravoslavlje su od velikog značaja za politiku sve tri etničke grupe, dok se u Federaciji Bosne i Hercegovine ta povezanost najviše vidi. Iako su SAD ,,svetionik demokratije” dan danas etnicitet, poreklo i religija igraju veliku ulogu u životima amerikanaca, te se manjine koje nemaju status kao u Evrospkim zemljama često zloupotrebljavaju od većinskih grupa.  Kontroverze o ulozi religije i etničke pripadnosti u politici i dalje muče političke pejzaže ovih zemalja. Čak i nakon završetka hladnog rata, odnos između religije i države je još uvek nejasan kao i priroda i pravac razvoja društva jednakog za sve, dok su verska, etnička i politička polarizacija sve češće pojave. Kao posledica ovog neprekidnog sukoba interesa i privremenih koalicija, prava manjina pretrpeli su ozbiljan pad, a njihovi pripadnici su često satanizovani od strane većine. Glavna zloupotreba koju možemo videti jeste svakako ona politička, kada se manjinske grupe koriste kao izgovor za neke političke poteze, satanizaciju ili ograničavanje prava manjina što može izazvati i kontra efekte i ekstremizam sa obe strane.

Tako su u SAD muslimani satanizovani i nakon napada 11.9 zloupotrebljeni kao izgovor za donošenje velikog broja akata koji su dozvolili veliko zadiranje u privatnost građana ali i česte neosnovane ispade protiv muslimanskih grupa. Jedna od posledica ove politike jeste i odlazak muslimana iz SAD u terorističke grupe u Avganistanu, Siriji, Iraku, Islamsku državu, Libiju i mnoge druge. Zloupotreba manjina dovodi do velikog zla i povećane diskriminacije koja sve češće dovodi do ekstremizma.

U BiH zloupotreba manjina dovela je do nefunkcionisanja celog političkog sistema ove države, a zloupotreba manjina pogotovu u Federaciji BiH dovela je do masovnog raseljavanja stanovništva. Sudske odluke, donacije ili formiranje i najviših političkih tela BiH se svelo na manjinsku pripadnost, pa je tako i hrvatski narod izgubio svog predstavnika u Predsedništvu BiH usled političkih zloupotreba manjina. Svaka većinska grupa u nekom delu Federacije BiH vrši direktnu zloupotrebu manjinske grupe kako bi se dokopala političkih poena i finansija što je dovelo do totalnog besmisla i izloženosti velikog broja građana ekstremizmu i potencijalnoj radikalizaciji,

U Pakistanu se Islam duboko utkao u politički sistem, da su hrišćanske, hindu i druge manjine postale toliko marginolizovane da neke žive u strahu od proterivanja. Kako je konflikt sa susednom Indijom uvek u centru pažnje, hindu manjina je veoma često zloupotrebljavana i njome se postižu dnevni politički ciljevi koji ovu zemlju guraju u dalju krizu.